11 november

14 november 2012 - Mueang Kanchanaburi, Thailand

Vanmorgen bezoeken we twee dorpjes waar de bergstammen ons laten zien hoe hun leven er volgens eeuwenoude tradities uitziet. Je mag ook in hun huisjes een kijkje nemen. Als je bij jezelf denkt zo dat ziet er primitief uit zie je in het vervolg een televisie een koelkast en een kookplaat dus ze trekken aardig bij. Als we dan een stukje verder lopen zien we een oude inheemse man staan en wat heeft hij om zijn schouder, een Feyenoord sjaal, niet te geloven hoever deze wereldclub bekend is. Vervolgens gaan we naar de Gouden Driehoek, zoals het gebied wordt genoemd waar Thailand, Laos en Myanmar aan elkaar grenzen. Dit stond vroeger bekend om hun papavervelden, in Thailand hebben ze dit goed uit kunnen roeien, maar in de omringende landen wordt dit, zij het in kleine mate nog steeds verbouwd. Daardoor zie je in Thailand in de grensstreek dat er checkpoints zijn. Daar staan dan politie agenten die er auto's uit pikken om ze te controleren. Verder maken we hier een boottocht over de machtige Mekong rivier en gaan aan land in Laos. Hier moeten we 30 bath betalen om een dagvisum te verkrijgen met een stempel erop. Het is eigenlijk een stukje niemandsland waar we ons mogen begeven, niet verder het land in. Maar goed ook, wat een armoe. De bedelaars komen je tegemoet. Verder staan er kraampjes waar je allerlei troep kan kopen en tassen alleen maar tassen en nog eens tassen. We stappen weer op de boot en gaan weer richting Thailand.
We hebben onderweg nog ergens geluncht, weer rijst natuurlijk dat komt nou wel een beetje mijn oren uit. Als ik naar de wc gaat hoor ik alleen maar getik tegen de pot.
In het hotel aangekomen lekker bij het zwembad gaan liggen stukje zwemmen en relaxen, heerlijk. Weer bijtijds naar bed.