4 november

5 november 2012 - Bangkok, Thailand

Na goed geslapen te hebben, Gonnie niet zo, op de harde bedden zijn we om 6 uur opgestaan.
Na het ontbijt zijn we om 8 uur vertrokken met de bus voor de eerste bezichtigingen. Het is zondag dus het zou niet zo druk zijn met het verkeer??? Nou wel hoor, als we even voor achten buiten het hotel op de bus staan te wachten is er al volop leven in de straten. en het verkeer, dat staat om die tijd gewoon al vast. ben benieuwd hoe dat op een werkdag is. In de file rijdend zijn we eerst naar China Town gegaan. Daar aangekomen heeft onze Thaise gids ons door de nauwe straatje heen geloodst. Wat je daar ziet is voor ons niet te bevatten, alles wat geleefd heeft, behalve mensen natuurlijk, wordt daar gekookt, gebakken of rauw gegeten en verkocht. Verder verhandelen de Chinezen alles je kan het niet opnoemen of het ligt daar. Ook zijn we langs een kraam gelopen waar ze alles vouwen van papier, alles wat wij in het dagelijkse leven gebruiken. Telefoons, kleding, huizen, horloge's enz. Dit kunnen de mensen kopen om het te branden voor de naasten die zij verloren zijn. De Chinezen geloven er in dat het leven na de dood door gaat, vandaar dat zij deze spullen verbranden om zo de doden ook de dingen mee te geven als zij in de hemel zijn. Daarna zijn we naar de tempel gegaan met de liggende Boeddha, die is 45 meter lang en 15 meter hoog en helemaal bedekt met goud. Die moest zonder schoenen betreden worden. Het hele complex staat vol met prachtige boeddha beelden en gebedsplaatsen. Daarna zijn we naar het koninklijk paleis (Grand Palace) gegaan. Wat een pracht en praal heel erg mooi, het een is nog mooier dan het andere. Maar warm! De temperatuur overdag in Bangkok is niet goed voor een Hollander. Daar werd gecontroleerd of de schouders bedekt waren iedereen een lange broek of rok aan had. Dus lange broek aan, ik had het toch nog niet zo warm dus dat kon er ook nog wel bij. Je weet gewoon niet waar je moet kijken en foto's van moet nemen. Het echte paleis is niet open voor bezichtiging, al het andere wel. Voor het paleis staan twee lijfwachten, die staan echt doodstil je ziet ze niet bewegen. Je mag wel met ze op de foto, hebben we natuurlijk ook gedaan. Knap hoor die staan daar in de brandende zon en die hoge temperatuur. Het hele complex is 1 vierkante kilometer!
Het was zeker de moeite waard.
s'middags lunchen aan het water waarna we met een boot de rivier zijn opgegaan. Die boot gaat op een gegeven moment de grote rivier af door een sluis en dan een van de zijrivieren op. Dit wordt ook wel Venetië van Thailand genoemd. Daar is te zien hoe de mensen daar leven aan het water er staan huizen langs de oever die wij allang afgebroken zouden hebben, een vloer op palen vier muren een dak en wat doeken voor de ramen dat is het. Het is een zelf onderhoudende gemeenschap er komen bootjes langs met allerlei eten en drinken zelfs de postbode komt met zijn bootje langs. Op die bootjes wordt het eten klaar gemaakt en zo verkocht. Heel interessant om te zien maar naar onze maatstaven een grote armoede.
Om kwart voor vier zijn we weer terug in het hotel waar we twee uur later weer verwacht worden om vanavond naar show te gaan in Bangkok met diner. Dus van uitrusten komt niet veel. Klokslag 18:00 worden we opgehaald om naar de diner show gebracht te worden. Het buffet was zeer goed, Gonnie bestelde lekker een witte wijn bij het eten en keek daarna naar de prijs, als ze dat eerst had gedaan had ze dit niet besteld maar ja wat maakt het uit het is vakantie en hij smaakte gelukkig lekker. Om 20:00 begon de show, Siam Niramit, daarin wordt de geschiedenis van Thailand vertolkt. Een leuke show met veel spektakel en kleurrijke Thaise kleding. Om 22:00 weer in het hotel en het einde van een hele leuke interessante dag 3. Morgen gaan we fietsen door Bangkok.

1. John:
    5 november 2012
    Gaaf hè China Town, zij er ook geweest, kan mij zo goed voorstellen wat je doormaakt, ook de warmte.
    Geniet nog even van BK, en veel plezier bij je doorreis xx
  2. Niermala ramoutar:
    5 november 2012
    Ik geniet mee met jullie verhaal. Veel plezier morgen ..fietsen in Bangkok
  3. Yolande:
    7 november 2012
    Geweldig verslag.. alsof ik er zelf bij ben.. ik kijk uit naar het vervolg.
  4. Eus:
    8 november 2012
    Henk & Gonnie .
    Net de reislooger ontdek , wat een avontuur zo te lezen . Ben nieuwsgierig naar de foto's. Zit nu al met spanning te wachten naar het vervolg verhaal Heel veel plezier daar en te veel eten wat vlieg/loop/kruip. Fijne Vakantie en tot later . Eus