5 november

9 november 2012 - Mueang Chiang Mai, Thailand

Onze laatste dag in Bangkok, morgen trekken we verder het binnenland in.
Ik heb weer eens geluk, tijdens het wassen 's morgens ga ik door mijn rug heen. Door een verkeerde beweging sta ik lekker scheef. Dus maar pijnstillers slikken want ik wil niets missen.
Eerst gaan we een fietstocht door de straten van Bangkok maken met Co van Kessel de organisator van dit festijn. Om 8 uur worden we opgehaald door twee minibusjes, daar is voor gekozen omdat dit makkelijker door het verkeer kan manoeuvreren. Na een uur waren we eindelijk op plaats van bestemming, wat is dat verkeer een gekkenhuis file, file en nog eens file. Maar wel leuk om te zien hoe de brommers, en dat zijn er wat, langs de auto's heen schieten. Het zijn gewoon 6 tot 8 banen wat vol met auto's staan. Eenmaal aangekomen kregen we instructies hoe om te gaan met het fietsen in Bangkok, fietsen hoeven ons natuurlijk niet te leren maar het had wel enige uitleg nodig omdat we door straatjes heen gingen maar je maar net kon lopen. We werden door China Town heen geloodst en kwamen door straatjes heen wat je niet voor mogelijk had gehouden. Dit was echt het hele oude China Town, kleine huisjes waar men alleen maar kon slapen met het hele gezin. Meer ruimte is er niet de rest speelt zich buiten af, koken, eten, afwassen en de was. En niet te vergeten, handel. We kwamen door straten heen daar verkochten ze bijvoorbeeld alleen maar auto onderdelen en niet een paar maar van aandrijfassen, wielen, banden noem maar op tot hele motoren. Dan kwam je weer door een straat daar stonden allen maar wasmachines. Het is niet voor te stellen wat je daar allemaal ziet, sommige straatjes zijn zo smal dat je niet eens om kan vallen met je fiets. Ook fiets je ineens door een bloemenhal heen waar zo veel bloemen verhandeld worden dat je niet een weet waar je moet kijken, nou heb je daar ook geen tijd voor want je moet goed op blijven letten wan alles loopt en rijd dwars door elkaar heen. Nou moet ik wel zeggen dat de mensen wel voor je opzij gaan of zoals op de drukke straten je over laten steken. En iedereen lacht en zwaait je toe. En midden in de wirwar van smalle straatjes sta je ineens voor een originele Chinese tempel en ook daar wordt je hartelijk ontvangen zoals overal trouwens, iedereen is even vriendelijk als we ergens stoppen om wat te bekijken. Als we dan weer verder gaan komen we aan bij een paar planken waar we overheen moeten lopen met de fiets aan de hand en komen dat bij een veerboot terecht. Die brengt ons met fietsen en al naar de overkant van de rivier waar we in rustig stuk van Bangkok terecht komen, de stilte overvalt je direct. Daar wonen Thaise mensen die niets met de drukke stad te maken willen hebben, dat kon je goed merken. We zijn nog bij het monument van van Co van Kessel geweest, de naamgever van de fietstocht, dat staat tussen de inheemse monumenten van de gene die daar gecremeerd zijn. Daarna zijn we weer terug gefietst naar het startpunt van de tocht, en ging dwars door de stad en het drukke verkeer heen. Dan moet je goed opletten dat ze daar links rijden, en dat vergeet je nog wel eens. Maar wel heel erg leuk. Dit was een ongelofelijke belevenis.
Na de tocht zijn we gaan lunchen, ook in China Town en waar kan het ook anders bij een Chinees restaurant. Dit zag er heel mooi uit en het eten was verrukkelijk. En wat moesten we betalen voor twee personen met drinken erbij? 600 bath, dat is omgerekend €15. Dat is natuurlijk een schijntje als je dat bij ons gaat vergelijken.
Daarna zijn we terug gegaan naar het hotel waar we lekker bij het zwembad voor pampus hebben gelegen.
Om 19:00 werden we weer opgehaald voor een diner cruise op de Chao Praya de belangrijkste rivier van Bangkok dat was gezellig, een heerlijke temperatuur en alles op de oever verlicht hoe romantisch wil je het hebben. O ja, ook nog even flappen getapt, dat is ook een avontuur op zich maar ik heb er wat uit gekregen. Nog even een afzakkertje in het hotel en weer moe maar voldaan naar bed.

1. IJma:
    9 november 2012
    Klinkt helemaal geweldig en geen last van de rug gehad, Sarah hoe gaat het met u fietsen leuk geweest ook foto's genomen ben benieuwd wel wachten alles maar af groetjes van uit zonnig Hoogvliet xx
  2. Joke.:
    9 november 2012
    Leuk om alles te lezen en dat jullie het zo naar je zin hebben.
  3. John:
    9 november 2012
    Leuk, zo herkenbaar, hebben zelf de fiets tocht niet gedaan, dat is dus het voordeel van een georganiseerde reis, watbeen andere wereld hè? Zo anders.
  4. Eus:
    10 november 2012
    Zo te lezen . Hoef ik geen Wok to go meer te halen . En thuis wordt er nooit gefietst . Groetjes Eus tot later
  5. Dick:
    11 november 2012
    De volgende ( fiets :-) vakantie hebben jullie al bij het lokale reisbureau geboekt neem ik aan? Geen spierpijn gigigi? Zou zomaar kunnen op jullie ouwe dag. Geniet er maar lekker van... Owja die kleine komt echt niet meer terug!! De heeft zijn speelmaatje wel gevonden. Tenzij jullie die kleine zwarte ook mee nemen hahaha maar ja dat gaat niet gebeuren natuurlijk. Ik kijk uit naar jullie volgende reisverslag. Howpauw minmin ofzo!?